lördag 25 augusti 2012

Tabbouli (persiljesallad)

Jag tillsammans med två stycken till hade "Halv åtta hos mig" för nästan ett par veckor sedan. Det var faktiskt andra gången vi gjorde det. Jag bestämde mig för att ha ett tema, det blev libanesiskt. Det var en riskfylld middag måste jag säga, absolut INGENTING hade jag gjort tidigare. Men jag lyckades lite halvt i alla fall för en av Halv-åtta-deltagarna vill ha receptet på min sallad. Det är en libanesisk persiljesallad som kallas för Tabbouli, kan tyckas vara roligt att göra då och då istället för den "vanliga" salladen.

Jag gjorde en liten fuling och hoppade över vissa saker men det har jag märkt ut med "/.../".

Tabbouli (persiljesallad)
300 g persilja
3 medelstora tomater
1/2 medelstor gul lök
2 kvistar färsk mynta /använde ej/
1 tsk salt
1 dl olivolja
1 dl pressad citron
1 msk bulgur (krossat vete) /använde ej/
1/2 tsk chilipulver
(1/2 tsk summak, syrlig orientalisk krydda) /använde ej/
1 blad (roman)sallad /använde ej/


Hacka persilja, tomater, lök och mynta fint. Blanda om i en bunke. Rör ner resten av ingredienserna utom salladsbladet, som läggs i serveringsskålen. Lägg blandningen ovanpå.

Den blev rätt blaskig så ni får känna lite själva hur mycket olivolja och citron ni vill ha.

En bild på varmrätten med den här tabboulin högst upp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar