torsdag 16 augusti 2012

Grahamsbullar

I'm back on track! En vän sa till mig att jag borde uppdatera den här bloggen och jag håller med, det var ju minst sagt några månader sedan.

För ett tag sen bakade jag bröd, närmare bestämt grahamsbullar. Jag tycker att dem blev goda och saftiga, dessutom gick det utmärkt att frysa in och ta fram till en mysig frukost!

Receptet kommer från kokaihop.se om ni vill kika in där.

Grahamsbullar (20 st)
Ingredienser:
50 gram jäst
5 dl mjölk
50 gram margarin
3 msk socker
1,5 tsk salt
8 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
2. Smula sönder jästen i en bunke. Häll över degspadet och rör om tills jästen smält.
3. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en slät deg.
4. Jäs degen under bakduk i 30 minuter.
5. Knåda degen och gör sedan 20 runda bullar. Låt jäsa på bakplåtspapperklädd plåt i 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt  i ugnen ca 10 minuter.




4 kommentarer: